.st0{fill:#FFFFFF;}

5 tips voor originele marketing 

 juli 25, 2024

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • 5 tips voor originele marketing

Het is een uitdaging om een goede manier te vinden om je bedrijf, dienst of product aan de man te brengen. Tegenwoordig is vrijwel iedere manier van marketing wel al een keer gedaan. Daarom is originele marketing gebruiken steeds lastiger geworden. Maar er zijn toch manieren om jezelf op een aparte manier in de schijnwerpers te zetten. Want originaliteit betekent lang niet altijd dat je de eerste met het idee hoeft te zijn. Het gaat erom hoe je het uitvoert.

Originele marketing, zo doe je dat

Bedrijven als Bol.com, Coolblue en de HEMA staan bekend om hun briljante marketing. Maar als kleinere ondernemer kan het een stuk lastiger zijn om je dienst of product bekend te maken. Je hebt immers niet het budget en zo’n groot team als de grotere merken hebben. Toch is de strijd om de consument zeker niet kansloos, als je het slim aanpakt. Wat je nodig hebt, zijn wat tips voor slimme marketing.

Vertel je merkverhaal

Is je bedrijf al eeuwenoud en heb je het bedrijf van generatie op generatie laten gaan? Dan is de kans groot dat je een echt merkverhaal hebt. Ook als je bedrijf maar tien jaar oud is, kun je toch een merkverhaal vertellen. Laat in zo’n geval zien wat je hebt overwonnen en welke prestaties je hebt geleverd. Maar het mooiste is een familiebedrijf dat al honderden jaren bestaat.

Een voorbeeld van een succesvol familiebedrijf dat een echt merkverhaal vertelt, is Kesbeke. Dat bedrijf is nu mateloos populair dankzij de RTL-serie ‘De Augurkenkoning’. Kijk dus eens of je nog oude foto’s van vroeger hebt. Bijvoorbeeld van hoe de straat er vroeg uit zag, of opa die nog met de hand het product vervaardigde.

Geef een kijkje achter de schermen

Niets is zo interessant als een kijkje in de keuken van een bedrijf. Het is een van de redenen waarom reality series rondom ondernemers het zo goed doen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan ‘De Augurkenkoning’, ‘Massa Is Kassa’ of andere series rondom ondernemers. Het persoonlijk maken van je onderneming is dan ook een geweldige manier om marketing bedrijven. Nu is een cameraploeg en zendtijd regelen wellicht wat lastig, maar begin eens op Facebook, LinkedIn en Instagram. Vertel je verhaal. Vertel waarom je bent gaan ondernemen en wat je iedere dag motiveert om uit bed te komen. Maak foto’s van teamuitjes of andere gebeurtenissen. Niemand kan persoonlijke verhalen kopiëren, dus ben je altijd origineel.

Bied bonussen en promoties aan

Als ondernemer kun je nog iets leren van de online gokmarkt. Er gaan weliswaar miljoenen in om, maar ook als kleinschalige ondernemer kun je beginnen met het aanbieden van bonussen en promoties. Denk bijvoorbeeld aan een bakker die EK- of WK-tompoezen maakt. Of een lekkernij verzint voor Koningsdag. Inhakers zijn een briljante manier om nieuwe klanten te trekken, iets waar de online casino’s tegenwoordig ook heel handig op inspelen.

Bij cruks omzeilen kom je bijvoorbeeld al snel bij de buitenlandse online casino’s uit, die niet zijn aangesloten bij dit systeem. Deze casino’s maken gebruik van hoge bonussen en promoties, zoals welkomstbonussen of promoties om je nieuwe spellen te laten proberen. Met een goede korting of een andere leuke bonus zet je een online casino label goed in de schijnwerpers.

Onderscheid jezelf door minder naar je concurrentie te kijken

Voor veel ondernemers is het een valkuil: vertellen waarom mensen iets bij jou moeten kopen, door je concurrenten onderuit te halen. Maar jezelf onderscheiden betekent niet: kritiek leveren op andere ondernemers. Jezelf onderscheiden doe je bijvoorbeeld door je eigen content te maken die net even anders of beter is dan dat van de concurrent.

Kies in plaats daarvoor voor bijvoorbeeld een whitepaper over je specialisatie of breng een e-zine uit voor je vakgebied, niche of andere industrie. Door je lezers iets nieuws te leren, straal je professionaliteit uit.

Marketing mag best een beetje schuren

Ten slotte mag marketing best wel even schuren. Het kan lastig zijn om originele content te maken, zonder daarbij de grenzen op te zoeken. Standaardmarketing is een veilige keuze, maar valt niet op. Voor management is het een prettig idee, maar de consument kan er vaak weinig of niets mee. Dat terwijl je jezelf juist wil onderscheiden. Bij marketing mag je dus best even de grenzen opzoeken van wat redelijk is, en een beetje wrijven met normen en waarden. Ook als dat eigenlijk een brug te ver was. Vallen en weer opstaan is onderdeel van marketing én van ondernemen. Kun je dat verhaal weer een keer vertellen over wat je geleerd hebt als ondernemer.

Gerelateerde berichten

Laat een comment achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}