Wanneer je goed samenwerkt met klanten of vaak op beurzen aanwezig bent en bijeenkomsten organiseert, dan wil je je gasten of relaties graag iets meegeven. Het relatiegeschenk is daar heel effectieve en geschikte manier voor. Laat je deze bedrukken dan is het zelfs een heel effectieve manier om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten, merkloyaliteit te versterken en duurzame relaties op te bouwen met zakelijke partners of consumenten. Er zijn legio relatiegeschenken om te laten bedrukken en uit te delen. Traditionele relatiegeschenken zijn toch wel pennen en stickers. Wil je opvallen? Kies voor een uniek relatiegeschenk, zoals bijvoorbeeld een aansteker, sleutelhanger, anti-stress speeltje en flesopener. Helemaal als een dergelijke relatiegeschenk past bij je bedrijf of product zal het extra opvallen en mee kunnen helpen om je bedrijf te laten groeien.
1. Blijvende merkzichtbaarheid
Dit is eigenlijk de belangrijkste reden waarom je een relatiegeschenk geeft: je boodschap, product, merk of bedrijfsnaam komt meerdere malen in zicht. Bewust en onbewust zal de zakelijke relatie of consument zo steeds aan jouw bedrijf denken. Laat bijvoorbeeld aanstekers bedrukken met je logo, want aanstekers worden geregeld gebruikt sociale evenementen of om kaarsen aan te steken. Elke keer dat iemand een relatiegeschenk gebruikt, ziet hij of zij jouw logo, wat zorgt voor een continue herinnering aan jouw bedrijf. Dit versterkt je merkbekendheid op een subtiele, maar effectieve manier.
2. Positieve associaties creëren
Het is altijd leuk om een cadeautje te krijgen. Zelfs is het ‘maar’ een sleutelhanger. Door klanten of zakenrelaties een handig geschenk te geven, creëer je een positieve emotionele band. Anti-stressballetjes, bijvoorbeeld, worden vaak gebruikt in stressvolle situaties en helpen gebruikers ontspannen. Deze associatie met ontspanning zorgt ervoor dat jouw bedrijf op een positieve manier in hun gedachten blijft hangen. Op lange termijn kan dit leiden tot meer loyaliteit en aanbevelingen.
3. Functioneel en praktisch: goede keuze voor relatiegeschenken
Producten die bruikbaar en praktisch zijn, hebben een grotere kans om langere tijd te worden gebruikt. Een goede reden voor sleutelhangers bedrukken is dat een sleutelhanger een functioneel item is dat dagelijks wordt gebruikt, waardoor het logo of de bedrijfsnaam van de afzender continu zichtbaar blijft. Dit maakt sleutelhangers praktisch en gewoon leuk om te krijgen. Het is daarbij een slimme manier om top-of-mind te blijven bij klanten en relaties. De levensduur van deze geschenken zorgt voor een langdurige promotie van je bedrijf zonder extra inspanning.
4. Kosteneffectieve marketing
Vergeleken met andere marketingmethoden zijn relatiegeschenken dus een relatief goedkope manier om je merk onder de aandacht te brengen bij je relaties en de mensen om hun heen. Producten zoals flesopeners en aanstekers kunnen tegen lage kosten worden geproduceerd en bedrukt, maar hebben een hoge impact omdat ze vaak worden gebruikt in sociale situaties. Een flesopener bijvoorbeeld, komt vaak tevoorschijn tijdens feestjes of bijeenkomsten, wat je merk op een moment van gezelligheid en plezier plaatst. Het geven van relatiegeschenken is dus goed om in de marketing mix van je bedrijf op te nemen.
5. Relatieopbouw en klantenbinding
Wist je dat relatiegeschenken kunnen leiden tot herhaalaankopen? Het geven van relatiegeschenken helpt namelijk bij het opbouwen van duurzame relaties, zowel met zakelijke partners als met consumenten. Een klein geschenk kan worden gezien als een blijk van waardering, wat de klantloyaliteit bevordert. Helemaal als je er over hebt nagedacht om iets te geven wat anders is dan vaak gedaan wordt en een relatiegeschenk past bij het product wat je verkoopt of de dienst die je levert. Zo is een bedrukte pen van een tekstbureau een goed geschenk, kies je voor een bouwhelmsleutelhanger voor je personeel of relaties in de bouwsector en geef je als kaarsenmaker aanstekers met je logo cadeau. Aan de ene kant toon je dankbaarheid naar je klanten toe en aan de andere kant versterk je de band met de ontvanger die op zijn of haar beurt weer sneller iets bij je zal afnemen.
6. Viraal effect en sociale interactie
We willen allemaal ‘viraal’ gaan om extra aandacht te krijgen. Dat kan via social media én via relatiegeschenken. Cadeautjes die veel gezien en gebruikt worden, waaronder aanstekers, magneten en flesopeners, kunnen een gesprek starten. Zo kan een ander die het bij jouw relatie thuis heeft gezien, geïnteresseerd raken in je product, dienst of bedrijf. Dat is een het type mond-tot-mondreclame kan je bedrijf een boost geven en nieuwe klanten aantrekken, zonder dat je er zelf veel voor hoeft te doen.
7. Val op met je relatiegeschenk
Er zijn al vele redenen voorbij gekomen waarom een relatiegeschenk goed is voor je bedrijfsbekendheid. Als laatste tip is het goed om te kiezen voor relatiegeschenken die minder standaard zijn, zoals pennen en notitieboekjes bijvoorbeeld. Door iets anders te kiezen, zal je boven de massa uitstijgen en blijf je beter in het geheugen van de ontvanger achter.
Kortom: het geven van relatiegeschenken, zoals sleutelhangers en aanstekers, kunnen een bijdrage leveren aan de groei en naamsbekendheid van je bedrijf. Door deze geschenken te personaliseren met jouw logo en boodschap blijf je lang onder de aandacht van de gebruiker. Investeer dus in unieke, bruikbare relatiegeschenken en bouw een goede relatie op met de ontvanger.