.st0{fill:#FFFFFF;}

Tips om als zzp’er aan genoeg werk te komen 

 september 11, 2024

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Tips om als zzp’er aan genoeg werk te komen

Als zzp’er heb je constant een nieuwe stroom aan klanten nodig om overeind te blijven. Dit is vaak ook het grootste obstakel naar een succesvolle carrière als freelancer. Daarom hebben we deze blog in het leven geroepen. Lees snel verder om wat tips te vinden om hoe dan ook aan genoeg werk te komen als zzp’er.

Kijk online

De eerste tip die we je mee willen geven is om online te kijken. Via het internet vind je namelijk talloze mogelijkheden op zzp-opdrachten. Hiervoor is het met name slim om online platforms te gebruiken, want zo houd je alles overzichtelijk en vind je vaak de beste opdrachtgevers. Meestal kun je filteren op het type ZZP opdracht dat je zoekt of in welke industrie je werkt. Natuurlijk betaal je voor het gebruik van zo’n platform een commissie, maar dat is het geld meer dan waard. Je krijgt er werk, zekerheid en betrouwbaarheid voor terug. Bovendien is het een goede manier om jezelf in de spotlights te zetten bij potentiële klanten. Zo vind je binnen mum van tijd interessante opdrachtgevers en heb je meer dan genoeg werk om te doen.

Overweeg interim werk

Ten tweede is het slim om interimwerk te overwegen. Dit houdt in dat je werk oppakt van opdrachtgevers die op interim-basis je diensten nodig hebben. Denk dan aan organisaties die zoekende zijn naar een vervanger voor iemand die met pensioen is gegaan of een bedrijf heeft verlaten. Interim opdrachten vinden doe je meestal online of via uitzendbureaus. Doordat veel mensen deze optie over het hoofd zien, is er vaak een verrassend groot aanbod om uit te kiezen.

Gebruik je netwerk

Een van de meest waardevolle hulpmiddelen die je als zzp’er hebt, is je netwerk. Het kan soms moeilijk zijn om actief werk aan te trekken, maar je omgeving kan de sleutel zijn tot nieuwe kansen. Praat met vrienden, familie en voormalige collega’s over wat je doet en laat ze weten dat je op zoek bent naar opdrachten. Vaak ontstaan er waardevolle leads uit simpele gesprekken. Organiseer of woon netwerkborrels bij, of sluit je aan bij online groepen en forums waar freelance werk besproken wordt. Het opbouwen van relaties kan niet alleen leiden tot nieuwe opdrachten, maar het kan ook zorgen voor een ondersteunend netwerk waar je altijd op terug kunt vallen.

Upsell je huidige klanten

Tevens is het slim om je huidige klanten te upsellen. Wat dit inhoudt? Je biedt klanten een nieuwe dienst aan die een aanvulling is op de diensten die je nu al verricht. Denk dan bijvoorbeeld aan fotografen die aanbieden om voor een extra prijs foto’s te bewerken. Het mooie hieraan is dat je niet meer op zoek hoeft te gaan naar externe klanten, want je hebt al contact met je huidige klanten. Bovendien zijn de winstmarges bij een upsell hoger, waardoor je aan het eind van de rit meer geld overhoudt voor relatief weinig tijd.

Maak gebruik van social media

Social media kan een krachtige aanwinst zijn voor freelancers die op zoek zijn naar nieuwe opdrachten. Platforms zoals LinkedIn, Instagram en Facebook bieden niet alleen een manier om je werk te laten zien, maar ook om verbinding te maken met potentiële klanten en gelijkgestemde professionals. Door regelmatig updates te delen, zoals afgeronde projecten of interessante branche-inzichten, houd je je netwerk betrokken en vergroot je je zichtbaarheid. Vergeet niet om actief te reageren op berichten en vragen van anderen; dit helpt om relaties op te bouwen en je expertise te tonen.

Koud mailen

Ook is het een optie om koud mailen te overwegen als strategie om aan werk te komen als je als freelancer net begint of relatief droog staat. Koud mailen houdt in dat je contact opneemt met mensen die potentieel een klant voor je kunnen zijn. Hoewel het percentage vaak tussen 1 en 5% is dat je een klant krijgt uit een koude mail, zul je met grotere aantallen op den duur vanzelf aan een nieuwe opdrachtgever komen. Hierbij is het zaak om je doelgroep te vinden en op een nette manier contact op te nemen. Zo is de kans groter op een reactie via de mail en uiteindelijk aan nieuw werk te komen.

Extra diensten aanbieden

Het aanbieden van extra diensten kan een slimme zet zijn voor freelancers om zich te onderscheiden van de concurrentie en meer waarde te bieden aan hun klanten. Denk aan aanvullende diensten die logisch aansluiten bij wat je al doet. Als je grafisch ontwerper bent, kun je bijvoorbeeld naast het ontwerpen van logo’s ook social media afbeeldingen of branding-handleidingen aanbieden. Dit laat niet alleen je veelzijdigheid zien, maar het biedt klanten ook een handige manier om hun projecten in één keer af te ronden.

Gerelateerde berichten

Laat een comment achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}