In de afgelopen jaren zijn er heel wat freelancers bijgekomen in Nederland. Zij zijn stuk voor stuk op zoek naar opdrachten, wat in een groeiende markt vol concurrenten soms best lastig kan zijn. Het maakt niet uit of je net begint met freelancen of dat je al even bezig bent; feit is dat je opdrachten nodig hebt voor financiële gezondheid en natuurlijk om je bedrijf te laten groeien.
Gelukkig zijn er genoeg tips en tricks die je kunt toepassen om freelance opdrachten te vinden. De ene vindt het fijn om gebruik te maken van freelance platforms terwijl de ander liever zelf netwerkt. In dit artikel geven we je een paar handige tips die je kunt gebruiken in je zoektocht naar freelance opdrachten.
Zorg voor een sterk portfolio met al je werk
Een van de eerste en misschien wel meest eenvoudige stappen om te volgen voor het binnenhalen van opdrachten is het opbouwen van een sterk en overtuigend portfolio. Potentiële klanten willen weten wat voor spreekwoordelijk vlees ze in de kuip hebben. Met een goed gevulde portfolio kun je laten zien wat je in huis hebt en wat je zoal kent en kunt. Mogelijke opdrachtgevers vinden het maar wat fijn om dit alvast te kunnen zien.
Zorg er in ieder geval voor dat je portfolio relevante voorbeelden van werk bevat waarmee je je expertise en je vaardigheden kunt laten zien. Daarbij is het zeer professioneel om verschillend werk te kunnen laten zien, mocht je dat hebben. Maak een professionele lay-out waarin men gemakkelijk kan navigeren en voeg nog aanbevelingen van eerdere klanten toe. Heb je nog geen eerdere klanten of opdrachten gehad? Kijk dan of je misschien wat proefprojecten kunt doen of dat een vrijwillige opdracht wat voor je portfolio kan betekenen.
Maak gebruik van verschillende freelance platforms
Zowel beginnende als ervaren freelancers doen er goed aan om gebruik te maken van freelance platforms om ZZP opdrachten binnen te halen. Er zijn vandaag de dag verschillende platforms waar je je aan kunt melden. Op deze websites worden freelancers samengebracht met opdrachtgevers en kun je je aanmelden voor opdrachten of kunnen opdrachtgevers jou benaderen. Kortom: heel toegankelijk en geschikt voor iedere freelancer.
Het grote voordeel is namelijk dat je hier direct in een groot netwerk van potentiële klanten stapt. Wat je wel moet weten, is dat er gratis en betaalde platforms te vinden zijn. Het is zeker aan te raden om voor een betaalde website te gaan, omdat je daar vaak minder concurrentie vindt dan op de gratis websites. Natuurlijk helpt het alsnog om over een uitstekend portfolio te beschikken waarmee je je kunt onderscheiden van de rest.
Bouw een professioneel zakelijk netwerk op voor je bedrijf
Omdat het aantal bedrijven in Nederland toe blijft nemen, is het een must om op te vallen als ondernemer. Althans: wanneer je opdrachten wilt scoren. Een van de krachtigste manieren om dit te doen, is netwerken. Dit kun je zowel online als offline doen. Ga bijvoorbeeld naar fysieke evenementen, conferenties en seminars die interessant zijn voor jouw vakgebied. Hier kun je potentiële klanten ontmoeten, kletsen met andere freelancers en mensen leren kennen die misschien nog wel iets voor je kunnen betekenen. Daarbij is het als freelancer ook gewoon heel leuk om je eens onder gelijkgestemden te bevinden.
Je online netwerk is vandaag de dag misschien wel net zo belangrijk als offline netwerken. Maak bijvoorbeeld optimaal gebruik van LinkedIn, hét zakelijke sociale platform. Hier kun je met gemak in contact komen met professionals uit jouw vakgebied, zelfs wanneer je deze mensen nog nooit eerder gesproken of gezien hebt. Let er wel op dat je profiel op LinkedIn compleet is en dat het duidelijk is wat je precies doet. Wees ook actief en deel regelmatig posts om op te vallen in je online netwerk.
Wees online zichtbaar: maak een goed vindbare website
Wat tot slot echt niet mag ontbreken voor freelancers is een goed vindbare website. Je online zichtbaarheid is ontzettend belangrijk en gaat net een stapje verder dan alleen een zakelijk profiel op LinkedIn. Met een eigen website laat je zien dat je professioneel bent en zorg je ervoor dat je goed vindbaar bent in de zoekmachines. Vul de website met interessante en persoonlijke content, zodat bezoekers een duidelijk beeld krijgen van wie je bent en wat je doet.
Geef hierbij duidelijk aan welke diensten je aanbiedt en hoe klanten in contact kunnen komen om je in te huren. Daarom mogen je persoonlijke gegevens niet ontbreken. Wat ook relevant is, is om regelmatig blogartikelen te schrijven, bijvoorbeeld over je vakgebied. Daarmee profileer je jezelf als een autoriteit binnen je niche en ziet Google je als een belangrijke website, waardoor je website hoger in Google scoort. Het vinden van freelance opdrachten kan best uitdagend zijn, maar met de bovenstaande tips vergroot je in ieder geval je kansen. Veel succes!