Als bedrijf mag je nooit onderschatten hoe belangrijk je reputatie is. Een goede reputatie levert je namelijk veel klanten op de lange termijn op, terwijl een slechte reputatie vaak een faillissement betekent. Maar hoe versterk je de reputatie van je onderneming het beste? In dit artikel vind je enkele kleine tips die een grote impact zullen hebben.
Focus op een vlekkeloos bezorgproces
De eerste tip die we je mee willen geven is om je op een vlekkeloos bezorgproces te focussen. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld kartonnen dozen gebruikt waarvan je zeker weet dat ze je producten beschermen. Denk echter ook aan een leverancier die zich altijd aan deadlines houdt en bezorgers die netjes spullen op het juiste adres afleveren. Als klanten weten dat het bezorgen precies volgens plan verloopt, zullen ze je bedrijf beter beoordelen en wordt je reputatie sterker.
Laat je merk opvallen
Ten tweede is het slim om je merk op te laten vallen. Door dit te doen, zullen mensen sneller je bedrijf herkennen en een positief imago hebben. Hierbij zijn er vele wegen die naar Rome leiden. Denk dan aan kleine dingen zoals verzendenveloppen met het logo van je bedrijf of bedrijfskleding waar duidelijk je bedrijf op te herkennen is. Je kunt dit echter ook groots aanpakken door auto’s van je bedrijf te hebben waarbij je merk er duidelijk op staat. Overleg met marketeers in je team om te kijken wat een goede strategie is om je merk meer op te laten vallen.
Werk aan je klantenservice
Als derde is het van groot belang om aan je klantenservice te werken. Klanten willen zich gehoord en gewaardeerd voelen, dus zorg ervoor dat je altijd bereikbaar bent en snel reageert op vragen en klachten. Training van je team in empathische communicatie kan wonderen doen; een vriendelijk woord en begrip kunnen zelfs een negatieve ervaring omtoveren in een positieve. Een mooie bonus hierbij is dat een goede klantenservice vaak mond-tot-mondreclame oplevert.
Wees transparant in je communicatie
Verder is het zaak om transparant in je communicatie te zijn. Maar hoe zorgt transparante communicatie voor een betere reputatie? Klanten gaan het liefst in zee met bedrijven waar ze op kunnen bouwen. Hiervoor is goede communicatie een belangrijke voorwaarde. Zo houd je klanten op de hoogte van wat er aan de hand is met bijvoorbeeld hun bestelling. Dit waarderen mensen, waardoor ze ook sneller positief over je bedrijf zullen spreken en je hierdoor een betere reputatie krijgt.
Hanteer actieve feedback
Actieve feedback is een must als je echt wilt groeien en je klanten beter wilt begrijpen. Vraag regelmatig om hun mening en luister goed naar wat ze te zeggen hebben! Dit kan zo simpel zijn als een korte enquête na een aankoop of het stellen van vragen op sociale media. Het belangrijkste is dat klanten zich gehoord voelen. Wees niet bang om de feedback te omarmen, zelfs als deze niet altijd positief is. Door actief te vragen om feedback en deze serieus te nemen, geef je niet alleen blijk van betrokkenheid, maar bouw je ook een sterke vertrouwensband op met je klanten. Als je deze feedback samen met je smart doelstellingen verwerkt, zul je pas echt grote stappen gaan zetten.
Verbeter constant de kwaliteit van je producten of diensten
Kwaliteit is niet een eenmalig iets. Het is een continu proces dat je moet controleren en verbeteren. Alleen dan ben je er zeker van dat jouw kwaliteit stabiel is en voldoet aan de verwachtingen van je klanten. Ja, je onderzoekt hierbij de feedback van je klanten op een regelmatige basis, maar je zult ook proactief moeten zoeken naar innovatieve manieren om de kwaliteit te verhogen. Zo weet iedereen dat je kwaliteit boven alles stelt terwijl je ook nog eens bereid bent om geld te stoppen in een hoger tevredenheid gehalte van je klanten. Wanneer klanten merken dat je vooruitstrevend bent en dat je actief werkt aan verbeteringen, versterkt dit hun vertrouwen en binding met jouw merk en zal je reputatie hoe dan geen schade oplopen.
Betrek je klanten zoveel mogelijk
Tot slot is het zaak om je klanten zo veel mogelijk te betrekken. Vaak is dit echter makkelijker gezegd dan gedaan. Je hebt verschillende manieren om je klanten meer te betrekken bij je onderneming. Organiseer bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd een evenement waar klanten naartoe kunnen komen om vragen te stellen of bepaalde producten van je bedrijf te ervaren. Ook kun je een online community vormen en zo de band met je klanten versterken. Betrokken klanten waarderen je een stuk meer, waardoor je reputatie ook een mooie boost zal krijgen.