Als ondernemer zijn er uiteenlopende redenen om de verkoop van je bedrijf te overwegen, zowel zakelijk als persoonlijk. Na de groei die je organisatie heeft doorgemaakt, vraag je je misschien steeds vaker af of je nog wel de juiste persoon op de juiste plek bent. In dit artikel bespreken we de diverse zakelijke en persoonlijke drijfveren die ondernemers ertoe brengen de verkoop van hun bedrijf te overwegen.
Herken je jezelf in de genoemde motieven? Een bedrijfsovername specialist helpt je een eventuele verkoop van je onderneming vorm te geven. Het is niet iets wat je van vandaag op morgen beslist en organiseert; er gaat een lange tijd overheen waarbij verschillende stappen doorlopen moeten worden.
Zakelijke redenen om de verkoop van je bedrijf te overwegen
Verschillende ontwikkelingen binnen de sector of je organisatie kunnen ertoe leiden dat de verkoop van je bedrijf een overweging wordt. Dit kan het geval zijn wanneer de groei stagneert, de marktvraag afneemt of er sprake is van voortdurende consolidatie.
Omgekeerd kan een sterk groeiende markt ertoe leiden dat je bedrijf moeite heeft om de concurrentie bij te houden. Concurrenten hebben aanzienlijk geïnvesteerd in de uitbreiding van hun productiecapaciteit, terwijl jouw bedrijf nog steeds dezelfde machines gebruikt. In zo’n geval zijn grote investeringen nodig om competitief te blijven. Een (gedeeltelijke) verkoop van je bedrijf kan een interessante optie zijn om deze investeringen te financieren.
Minder gunstige zakelijke redenen voor een verkoop zijn bijvoorbeeld meningsverschillen tussen aandeelhouders of het gebrek aan een geschikte opvolger.
Persoonlijke motieven voor de verkoop van een onderneming
Wanneer je je bedrijf wilt verkopen hoeft dat niet per definitie een zakelijke reden te hebben, het kan ook vanuit een persoonlijk motief interessant zijn. Mogelijk heb je het gevoel in zekere zin vast te zitten binnen je eigen organisatie. Hoewel de onderneming goede resultaten neerzet, groei je op persoonlijk vlak nauwelijks nog. Het kost je steeds meer moeite om voortdurend te zoeken naar mogelijke nieuwe ontwikkelingen, die de organisatie helpen de volgende stap te zetten.
Of denk aan een situatie waarbij het bedrijf steeds groter wordt. Het leidt tot het op natuurlijke wijze ontstaan van een managementlaag in de organisatie. Een managementlaag waarvan je zelf onderdeel bent, leidt tot steeds meer politiek en minder ondernemen. Het kan een goed moment zijn om zelf een stap terug te doen en de onderneming over te dragen aan een nieuw management. Zo heb je zelf de kans om iets nieuws te gaan doen.
Vaak gaat het om een combinatie van motieven
In veel gevallen verkopen ondernemers hun bedrijf als gevolg van een combinatie van persoonlijke en zakelijke motieven. De stappen die de onderneming de komende jaren moet zetten om bij te blijven bij andere spelers in de markt passen mogelijk niet goed bij je persoonlijke ambities en vaardigheden. Waar het bedrijf de komende jaren internationaliseert, richt jij je liever op het opstarten van een nieuwe start-up.
Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin de groei van je onderneming de afstand tussen jou en de werkvloer aanzienlijk heeft vergroot. Niet iedereen streeft naar een functie ver verwijderd van de dagelijkse praktijk. Misschien wil je juist voorkomen dat deze afstand verder toeneemt. Het overdragen van de organisatie aan een nieuw management, zodat je in een volgende onderneming weer dichter bij de werkvloer kunt staan, kan dan een logische stap zijn.